Reklamacje w transporcie drogowym – Konwencja CMR, kabotaż niemiecki i francuski
Reklamacje w transporcie drogowym to kluczowe narzędzie pozwalające dochodzić swoich praw w przypadku uszkodzenia, utraty lub opóźnienia dostawy towaru. W transporcie międzynarodowym podstawą prawną jest Konwencja CMR, natomiast w przewozach kabotażowych (krajowych realizowanych przez zagranicznych przewoźników) obowiązują przepisy lokalne, m.in. niemieckie i francuskie. W tym poradniku przedstawię zasady składania reklamacji, które pomogą skutecznie rozwiązać spory z przewoźnikami.
Reklamacje na podstawie Konwencji CMR
Konwencja CMR, będąca międzynarodowym aktem prawnym, określa odpowiedzialność przewoźnika za powierzony mu towar w transporcie międzynarodowym. Poniżej widnieją najważniejsze kwestie związane z reklamacjami. Reklamacje można zgłaszać w przypadku:
- Uszkodzenia towaru,
- Całkowitej lub częściowej utraty towaru,
- Opóźnienia w dostawie, które spowodowało szkodę.
Kiedy i jak zgłaszać reklamację?
- Uszkodzenie lub utrata towaru:
W przypadku widocznych uszkodzeń reklamację należy zgłosić natychmiast przy odbiorze towaru. Gdy uszkodzenia nie były widoczne, termin na złożenie reklamacji wynosi 7 dni od odbioru.
- Opóźnienie w dostawie:
Reklamacje dotyczące opóźnienia należy złożyć w terminie 21 dni od daty dostawy.
Forma reklamacji:
Reklamacja musi być zgłoszona na piśmie, a jej treść powinna zawierać:
- Opis zdarzenia i charakter szkody,
- Kwotę roszczenia o ile jest już znana (np. na podstawie faktur),
- Może zawierać kopię listu przewozowego CMR,
- Dokumentację fotograficzną, jeśli towar został uszkodzony.
Odpowiedzialność przewoźnika
Przewoźnik odpowiada za szkody powstałe podczas transportu, chyba że udowodni, iż były one skutkiem:
- Siły wyższej (np. klęski żywiołowej),
- Winy nadawcy, odbiorcy lub właściciela towaru,
- Wady towaru (np. niewłaściwego opakowania).
Odpowiedzialność przewoźnika może być ograniczona do 8,33 SDR za każdy kilogram brutto utraconego lub uszkodzonego towaru. Bardziej szczegółowo aspekt odpowiedzialności przewoźnika został już omówiony w poprzednim artykule.
(link do artykułu- https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7262453672045912065)
Reklamacje w kabotażu – regulacje niemieckie i francuskie
Kabotaż, czyli wykonywanie przewozów krajowych przez zagranicznych przewoźników w obrębie jednego państwa, jest regulowany zarówno przepisami unijnymi, jak i przepisami krajowymi. W Niemczech i Francji istnieją szczególne uregulowania dotyczące odpowiedzialności przewoźników w przewozach kabotażowych.
-
Kabotaż w Niemczech
W Niemczech przepisy dotyczące kabotażu opierają się na ogólnych zasadach unijnych (Rozporządzenie (WE) nr 1072/2009), ale obowiązują również szczególne regulacje:
- Reklamacje w kabotażu są rozpatrywane na podstawie niemieckiego kodeksu handlowego (Handelsgesetzbuch – HGB).
- Termin na zgłoszenie reklamacji wynosi zwykle 7 dni, chyba że strony uzgodniły inne terminy.
- W kabotażu niemieckim również wymagana jest forma pisemna, ale uznawany jest również skan pisma przesłany
e-mailem.
-
Kabotaż we Francji
We Francji regulacje kabotażowe są bardziej restrykcyjne. Francuskie prawo przewozowe (Code des transports) określa szczegółowe procedury reklamacyjne:
- Reklamacja musi być zgłoszona pisemnie w terminie 3 dni roboczych od dostawy.
- Forma zgłoszenia musi być pisemna i precyzyjnie wskazywać rodzaj oraz wartość szkody.
Praktyczne wskazówki dotyczące reklamacji
- Dokumentuj każdą szkodę:
Sporządź zdjęcia uszkodzonego towaru, zabezpiecz kopie listów przewozowych i protokołów odbioru. Te dokumenty będą kluczowe w procesie reklamacyjnym.
- Zachowaj dowody nadania pisma reklamacyjnego:
Zawsze nadawaj reklamację listem poleconym i zachowaj potwierdzenie nadania.
- Zgłaszaj reklamację jak najszybciej:
Nawet jeśli termin wynosi kilka dni, najlepiej zgłosić reklamację od razu po wykryciu szkody.
- Zwracaj uwagę na lokalne przepisy:
Kabotaż w Niemczech i Francji podlega innym regulacjom niż Konwencja CMR. Nieznajomość lokalnych przepisów może skutkować odrzuceniem roszczenia.
- Korzystaj z pomocy prawnej w skomplikowanych sprawach:
Jeśli reklamacja dotyczy dużych strat lub problemów z komunikacją z kontrahentami skorzystaj z pomocy, aby uniknąć błędów proceduralnych.
Reklamacje w transporcie drogowym mogą wydawać się złożone, ale znajomość podstawowych zasad i lokalnych regulacji znacznie ułatwia skuteczne dochodzenie swoich praw. Warto działać szybko, precyzyjnie i zawsze w oparciu o pisemną dokumentację.